środa, 19 marca 2014

Cebularz

od dłuższego czasu ,chodzą mi po głowie  CEBULARZE .. fakt ,faktem nie lubię bawić się z drożdżami ,gdyż zabiera to sporo czasu ,ale czego się nie robi ,by rozpieścić swoje podniebienie i partnera. Dieta dietą,ale od jednego małego cebularza kilogramy nie urosną.
A więc wcześnie rano wzięłam się do pracy .. W domu podczas pieczenia pachniało obłędnie...cebula,mak,drożdże mmm.


Przepis na moje Cebularze :



Potrzebne składniki  na zaczyn:
10g drożczy
1 łyżka -mąki,CIEPŁEGO mleka,cukru
Drożdże rozkruszamy do dużej  miski,całość zasypujemy cukrem. Po chwili dodajemy ciepłe mleko i mąkę i całość mieszamy. Odstawiamy na ok. 20 minut w ciepłe miejsce ,do momentu aż pojawią się bąbelki . 

Składniki na ciasto :
*zaczyn zrobiony ze składników powyżej 
*5łyżek zimnego mleka (najlepiej2%tłuszczu )
*60g masła +60g margaryny 

Drożdże rozkruszamy do dużej  miski,całość zasypujemy cukrem. Po chwili dodajemy ciepłe mleko i mąkę i całość mieszamy. Odstawiamy na ok. 20 minut w ciepłe miejsce ,do momentu aż pojawią się bąbelki . 
Składniki na ciasto :
*zaczyn zrobiony ze składników powyżej
*5łyżek zimnego mleka (najlepiej2%tłuszczu )
*60g masła +60g margaryny 

Składniki na ciasto :
*zaczyn zrobiony ze składników powyżej 
*5łyżek zimnego mleka (najlepiej2%tłuszczu )
*60g masła +60g margaryny 
*2jajka
*łyżeczka soli 
*łyżeczka cukru 

Do zaczynia dodajemy mleko, 1jajko, cukier i sól. Mieszamy powoli dodając mąkę, a na samym końcu roztopione i ostudzone masło i margarynę. Ciasto będzie elastyczne ,i odchodzące od ręki. Formujemy kulę i wkładamy do miski wysmarowanej olejem(tłuszczem) do wyrośnięcia na 2 godziny w ciepłe miejsce. 
Ja z racji okresu grzewczego położyłam miskę nie daleko kaloryfera i dla pewności i lepszego wyrośnięcia przykryłam ręcznikiem.

W tym czasie możemy przygotować

farsz na nasze cebularze :
350-400g -Cebuli
OPCJONALNIE 1,5łyżki stołowej niebieskiego maku 
0,5 łyżeczki soli 
świeżo mielony pieprz -wedle uznania
2łyżki majeranku (ja majeranek wysypuje najpierw na dłonie po czym rozcieram -dale to lepszy smak i aromat 
0,5 łyżeczki ostrej papryki 
0,5łyżeczki kminku (opcjonalnie, ja dziś nie dałam) 
3łyżki oleju rzepakowego ,bądź oliwy z oliwek
wykonanie jest banalnie proste ,istotne jest tylko to ,aby nasza cebula się nie przypaliła i nie zarumieniła , ma być zeszklona i miękka ,dlatego też wszystkie przyprawy dodajemy na końcu ,po wyłączeniu gazu :)) 
Cebule kroimy w kosteczke (nie za dużą ,ale też  nie za małą) 
olej wlewamy na patelnie ,dodajemy cebule -włączamy ogień(istotne jest to ,aby cebula wylądowała na zimny tłuszcz)
mieszamy do chwili aż nasza cebulka będzie szklista i miękka ,gdy osiągniemy zamierzony cel , wyłączamy. Dodajemy przyprawy i odstawiamy do ostygnięcia. 

Następnie przygotowujemy blachę ,którą wykładamy papierem do pieczenia ..
Po upływie 2godzin bierzemy nasze wyrośnięte ciasto i odrywamy kawałki wielkości małego jabłka ,formujemy z oderwanych kawałków kulkę,którą następnie spłaszczamy w dłoniach ,starajmy się robić małe wgłębienie na środku  ,by nałożyć więcej farszu-czynności powtarzamy do wykorzystania wszystkiego ciasta . I układamy na blaszy. 
Pozostałe nam jajko roztrzepujemy i smarujemy nim za pomocą pędzelka środek i boki naszych cebularzy.
Nakładamy farsz. Teraz dajmy 40minut aby nasze ciasto wyrosło jeszcze bardziej. 
W tym czasie nagrzewamy piekarnik do 180'C 
po upływie 40minut ,wkładamy nasze cebularze do piekarnika i pieczemy ok 20-25min (do momentu zarumienienia ) bez termoobiegu. 
Gdy nasze cebularze będą już gotowe,wystawiamy je na kratkę do pieczenia,aby ostygły.  



(dodatek )
+ser żółty 
do posypania na ostatnie 7minut pieczenia naszych cebularzy 
ja nie dałam ,bo nie miałam , ale jeżeli ktoś ma ochote , dlaczego by nie urozmaicać !:) 



a teraz życzę ....
Smacznego !:) 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz